2013. március 30., szombat

Kommunikációs mintáink / Virginia Satir/


Kommunikációs minták
Miután évekig figyeltem az emberek közötti interakciókat, felfedez­tem néhány általánosnak tűnő kommunikációs mintát. Újra és újra megfigyeltem, hogy négyféle módon kezelik az emberek a stressz negatív hatásait. Ez a négy minta - melyeket engesztelőnek, vádlónak, okoskodónak, és  zavarodottnak neveztem - akkor fordul elő, amikor valakit stressz ér.Ahogy egyre jobban megértettem ezeket a mintákat, azt láttam, hogy akkor „akad ki" valaki könnyen, ha nincs szilárd, önmagát megbecsülő önértékelése. Ha valakinek kétségei vannak önmaga értékessége felől, könnyen előfordulhat, hogy mások értékelését és visszajelzéseit használja fel önmaga meghatározására. Tehát ha vala­ki zöldnek nevez engem, akkor elfogadom ezt, anélkül, hogy ellenőrizném, igaz-e. Zöld vagyok, mert mások zöldnek mondanak
Az az ember, aki fenyegetve érzi magát, de nem szeretné, hogy mások észrevegyék a gyengeségét, a következő viselkedések mögé próbál rejtőzni:
1. Engesztel, így a másik ember nem gurul dühbe.
2. Vádol, így a másik ember erősnek fogja tartani (és ha a vádolt elmegy, akkor ezért is ő hibáztatható.)
3. Okoskodik, tehát úgy kezeli a fenyegetettséget, mintha veszélytelen lenne, és az önértékelését nagy szavak és intellektuális koncepciók mögé rejti.
4. Zavarodott, így nem vesz tudomást a fenyegetettségről, úgy visel­kedik, mintha nem is lenne veszély. (Ha elég sokáig teszi, lehet, hogy valóban el is múlik.)
AZ ENGESZTELŐ
SZAVAK        egyetértés               „Bármit akarsz is, egyetértek. Csak
azért vagyok, hogy téged boldoggá tegyelek."
TEST               engesztelés             „Tanácstalan vagyok" - áldozati po­
zícióban bemutatva.
BELÜL                                                            „Semmi sem vagyok. Nélküled meg­
halok. Értéktelen vagyok."
Az engesztelő behízelgő hangon beszél, próbál a másik kedvében járni, szabadkozik, és soha nem mond ellent, akármiről legyen is szó. Ő a „Bólogató János". Úgy beszél, mintha önállóan semmit sem tudna tenni; mindig szüksége van jóváhagyásra. Később látni fogod, hogy ezt a szerepet játszva már öt perc után hányingered támad.
A VÁDLÓ
SZAVAK        egyet nem értés      „Soha semmit nem csinálsz jól. Mi van veled?"
TEST              vádol                        „Itt én vagyok a főnök."
BELÜL                                            „Magányos és sikertelen vagyok."
A vádló hibákat kereső diktátor, fölényes főnök, aki mintha azt mondaná: „Ha te nem lennél, minden rendben menne." Belül azt éli át, hogy minden izma és szerve megfeszül, miközben a vérnyomása emelkedik. A hangja erős, feszült, gyakran éles és hangos.
AZ OKOSKODÓ
SZAVAK       túlbonyolí-                      „Ha valaki jól figyelne, észrevehetné
tott                           egy jelenlévő ember munkás kezei­
ésszerűség              
nek nyomait."
TEST              kiszámított                      „Nyugodt, hűvös és összeszedett va­
gyok."
BELÜL                                            „Sérülékenynek érzem magam."
Az okoskodó rendkívül korrekt, nagyon ésszerű, és az érzelmeknek még a nyomait sem mutatja. Nyugodtnak, hűvösnek, összeszedett­nek látszik. Olyan, mint egy igazi kompjuter, vagy lexikon. Teste kiszáradt, hideg és távoli. A hangja unalmas, monoton, a szavai pedig hajlanak az absztraktságra.
                                                      A ZAVARODOTT
SZAVAK    nem odaillőek       A szavak értelmetlenek, vagy nem odatartozó dolgokra vonatkoznak.
TEST          esetlen                 „Valahol máshol vagyok."
BELÜL                                  „Senki sem törődik velem. Nekem
nincs helyem itt."
Amit a zavarodott tesz vagy mond, nem kapcsolódik ahhoz, amit mások mondanak vagy tesznek. Ez az ember nem a lényegre reagál. Belül valamiféle szédülést él át. Hangja éneklő, legtöbbször nincs összhangban a szavaival, ok nélkül emelkedik és süllyed, mert nincs fókusz, ami irányítsa.
Most, hogy idáig eljutottunk, joggal kérdezheted, hogy vajon csak ez a négy, megnyomorító kommunikációs mód létezik-e. Termé­szetesen nem. Van egy másféle viselkedés is, amit egységesnek vagy áramlónak neveztem el. Az ilyen kommunikációban az üzenet min­den része ugyanabba az irányba halad: a szavak összhangban vannak az arckifejezéssel, testhelyzettel, és a hangszínnel. A kapcsolatok könnyűek, szabadok, és őszinték, és az emberek önértékelését semmi sem fenyegeti. Az ilyen reakció szükségtelenné teszi az engesztelés, vádaskodás mintáját, az okoskodásba menekülést, vagy az állandó mozgást.
Az egységes viselkedés eredménye a hitelesség. Ha azt mondja valaki, hogy „Szeretlek," a hangja meleg, és rád néz. Ha a szavak azt mondják: „Rettenetesen haragszom rád", a hang nyers, az arc feszes. Ez az üzenet egyszerű és egyenes.
Erre a viselkedésmintára az is jellemző, hogy a valóságot jeleníti meg az emberről az adott pillanatban. Ez ellentéte annak, amit pél­dául a vádló reakciónál láttunk, amikor az egyén gyámoltalannak érzi magát, de haragosnak mutatkozik, vagy megbántott és sérült, de bátorságot tettet.
Az egységes viselkedésminta harmadik aspektusa a teljesség. A test, a gondolatok, és az érzések mind láthatók, ellentétben például az okoskodó viselkedéssel, amikor semmi nem mozog, csak a beszélő szája.

Most pedig szeretnék segíteni, hogy könnyen meg tudd különböz­tetni ezt az öt fajta mintát egymástól. Bemutatom a bocsánatkérés öt féle módját. Ez jó demonstráció is egyben, mielőtt a következő feje­zetben eljátszanád ezeket a szerepeket. Képzeld el, hogy véletlenül megütöttem a karodat.
ENGESZTELŐ: (lefelé nézve, kezét tördelve): Bocsáss meg kérlek. Én már csak ilyen ügyetlen fajankó vagyok.
VÁDLÓ: Na nézd csak, megütöttem a karodat! Legközelebb tartsd úgy, hogy ne üssem meg!
OKOSKODÓ: Szeretném bocsánatkérésemet előadni. Véletlenül meg­ütöttem elhaladás közben a kezedet. Ha bármiféle károsodás kö­vetkezett be, kérem, vedd fel a kapcsolatot az ügyvédemmel.
ZAVARODOTT (valaki másra nézve): Jé, valaki milyen dühös. Biztos összeütköztünk.
EGÉSZSÉGES (egyenesen a másikra nézve): Bocsánat, megütöttelek. Megsérültél?
Az egységes viselkedés teljes emberré tesz: valódi, fejét, szívét, érzelmeit és testét egyaránt birtokló emberré. Integritást, elkötelezett­séget, őszinteséget, intimitást, hozzáértést, kreativitást hoz számodra, és azt a képességet, hogy reális problémákkal reális módon bánj. A másik négy kommunikációs minta az integritás hiányát, bizonytalan elkötelezettséget, őszintétlenséget, magányt, gyenge teljesítményt, a tradíciók általi elnyomottságot, valamint fantáziátlanságot eredmé­nyez.
Határozottságra, bátorságra, újfajta hitre és új készségekre van szükség, hogy egységes viselkedésű ember legyél. Ez nem színlelhe­tő.
Az emberek ki vannak éhezve az egyenességre, őszinteségre, és bizalomra. Amikor ráébrednek erre, és elég bátrak, hogy kipróbálják, milyen így élni, csökken a másoktól való távolságuk.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése