Gnóthi
szeauton - Ismerd meg önmagadat!
A
delphoicától jóslást kértek az emberek, a jövendőjükre, a sorsukra voltak
kíváncsiak. A jós azt felelte:
Ismerd
meg önmagadat, és tudni fogod a sorsodat. Mert a sorsod te vagy. Nem külső erők
uralkodnak rajtad, az istenek benned vannak, s jellemed, személyiséged
alakítja, formálja jövődet. Változtass magadon, és változni fog a sorsod is.
Fogadd el magadat, és el tudod majd fogadni sorsodat is. Ez a »gnóthi szeauton«
igazi értelme. Ma úgy nevezzük: pszichoterápia.
Ki
vagyok én? Hol a helyem a világban, az emberi kapcsolatok rendszerében? Miért
vagyok boldogtalan miért rossz a közérzetem, miért nem tudom kibontakoztatni
képességeimet, miért keveredem újra meg újra hasonló jellegű konfliktusokba?
Miért nem szeretnek úgy és annyira, ahogy igényelném, miért nem tudok én
szeretni, miért ér annyi kudarc és bántás? Egyáltalán, mit érek én? Miért
nyomasztanak félelmek
és
bűntudatok? Miért nem tudok úgy élni; mint a- "többi ember" - akik
látszólag olyan könnyedén
haladnak
előre az élet útjain, és négyszemközt ugyanezt kérdezik valakitől, vagy
titokban önmaguktól.
A
kérdezés már eredmény. Mindenesetre messzebb vezet, mint önmagunk tömjénezése
és a környezet,
az "objektív körülmények" vádolása. Ez már út, amely elvezet
valahova.
De
ne minősítsünk minden pszichés problémát, nehézséget, kudarcot,
megoldatlanságot kezelendő betegségnek. Az önmagával vívódó, elégedetlen,
helyzeteivel küszködő ember lehet pszichésen egészséges, sőt! - belső küzdelmei
éppen az egészségéből, problémabelátásából, a
változás
és a változtatás igényéből fakadnak.
Ez
a könyv nem lelki betegek számára készült. Azoknak az egészséges embereknek
szól, akik "az
emberélet
útjának felén" - előbb vagy később - utat vesztettek életük és önmaguk
"nagy sötétlő erdejében"; a belső elégedetlenség, a változtatás, a
fejlődés sürgető igényével nézik önmagukat, és saját erejükből szeretnének
önismerethez és önfejlesztéshez jutni. Ez a könyv az önismeret és az
önfejlesztés lehetőségeiről
és határairól szól.
Önmagunkon
változtatni
csak
az elfogadáson belül lehetséges. Nem ellentmondás ez?
Ha
jól odafigyelünk a szavak valódi értelmére, világossá kell válnia, hogy az
"elfogadás" nem
jelent sem belenyugvást abba amibe nem lehet belenyugodni, sem
kritikátlanságot. Az elfogadás higgadt és elemző tudomásulvételt jelent, a
valóság tiszteletét, legyen az bármilyen, talán éppen olyan, hogy változtatni
akarunk rajta. Az elfogadás tehát megismerést eredményez, és éppen ezért válhat
a továbblépés kiindulópontjává.
Hosszú
ideig, amíg az ember énfejlődése, az individuális személyiség markáns
kialakulása történetileg még csak a kezdet kezdetén tartott, egy-egy törzs,
nép, társadalmi csoport
eszmevilága,
ritualizált erkölcsi szabályrendszere mutatta az irányt: hogyan kell átélni a
világ eseményeit,
hogyan kell viselkedni.
Életünk külső irányítottságának ezek a fogódzkodói ma már alig léteznek.
Saját magunknak kell kitapogatnunk belső lehetőségeinket, és kidolgoznunk egy
olyan "használati utasítást", ha kell, "korrekciós
programot" önmagunkhoz, amely összhangban van belső igényeinkkel és
törvényeinkkel, s amellyel örömtelien tudunk élni a világban.
Csak
akkor meríthetünk bátorságot ahhoz, hogy őszintén szembenézzünk önmagunkkal, ha
el tudjuk fogadni magunkat, összes fájó, kedvezőtlen, nemegyszer undorító
tulajdonságunkkal együtt.
Ez
a könyv számos forrásból állt össze. Igyekeztem összefoglalni, és érthetően
megfogalmazva
"gyakorlatok"
formájába önteni a modern pszichológia számos eredményét, amelyhez a kognitív,
az affektív folyamatok, a személyiségfejlődés és a szociális kontaktusok
tanulmányozása-kutatása során eljutott, beleértve a klinikai pszichológia,
illetve a különböző módszertanú pszichoterápiák gyakorlati tapasztalatait is. Ám
ezenkívül megpróbáltam kihámozni mindannak a metodikai lényegét, amit a
különböző
kultúrák, általam ismert szellemi irányzatok és iskolák az önnevelés terén
kialakítottak, legyen
szó buddhizmusról jógáról, keresztény ezoterikáról, antropozófiáról vagy
egzisztencializmusról.
Ilyen
módon kristályosodott ki egy önismereti és önfejlesztési gyakorlat-sor,
amelynek egy részét közreadom.
Hangsúlyozom:
A belső utak könyve nem használható kóros pszichés folyamatok gyógyítására.
Nem
helyettesíthet semmiféle pszichoterápiát, kezelést, gyógyszerelést, ha arra
valaki valóban rászorul.
De
segítséget nyújthat az önmagán változtatni akaró embernek ahhoz, hogy a
valóságban is közelebb kerüljön én-ideáljához; hogy jobban tűrje az élet
mindennapos terheit; hogy jobban megértse önmagát, és ezen
keresztül másokat is.
Az
alapgyakorlatok ezenkívül alkalmasak a lelki egyensúly fenntartására, és igen
érzékenyen
jelzik,
ha a kialakult egyensúlyt a megbomlás veszélye fenyegeti.
Ezek
az egyszerű, néhány perces gyakorlatok a lelki élet öt fontos területét
érintik:
- A
gondolkodás összpontosítása;
-
Az akarat fejlesztése;
-
Önuralom az érzelmek és indulatok kifejezésében;
- A
pozitívumokra való beállítódás;
-
Az ítélkezés elfogulatlansága, illetve a szempontváltás képessége az
objektivitás érdekében.
Mások
megismerésének legnagyobb akadálya hiányos vagy torzított önismeretünk. Belső
állapotainkat
akarva-akaratlanul mindig átvisszük a külvilágra, önmagunkhoz való
viszonyunk meghatározza másokhoz való kapcsolatunkat is.
Aki önmagával
túlságosan szigorú, kegyetlen - másokhoz is az lesz.
Aki önmagának sokat
hazudik - hazudik a környezetének is.
Aki megérti önmagát -másokat
is meg fog érteni.
Végül
az önismeret elmélyülése egyre jobb emberismerővé tesz minket. Valamennyien emberek
vagyunk, és önmagunk objektív megismerése fokozatosan átvezet mások
objektív megismeréséhez és megértéséhez.
Az
önmegismerés és ezen keresztül mások megismerésének legnagyobb akadálya a
félelem és a hiúság. Sokszor nem szívesen vesszük tudomásul, hogy milyenek vagyunk a
valóságban. Ideáljainkat, erkölcsi érzékünket sértő érzelmeinket,
gondolatainkat, cselekedeteinket nem szívesen vállaljuk, meghamisítjuk vagy
utólag gyártunk elméleteket, ürügyeket indokolásukra. Indulatosak leszünk, ha a
külvilág leleplez minket. Nem akarjuk látni és tudomásul venni, hogy mi minden
van "lelki zsákunkban". Pedig a zsákot akkor is visszük, ha nem
nézünk bele.
Lelki
egyensúlyunk szempontjából a már nehezen elviselhető intenzitású pillanatnyi,
vagy hosszabb ideig tartó érzelmi feszültségek jelentik a legnagyobb veszélyt.
Karakterünkön,
a személyiségünkre jellemző reagálási módokon igen nehéz változtatni. Ez csak hosszan tartó introspektív erőfeszítés eredménye lehet, akár feltáró
pszichoterápia, akár koncentrációs és meditatív gyakorlatok segítségével
végigjárt önismereti és önnevelési út során.
Epiktetosnak
valószínűleg igaza van abban, hogy nem maguk a dolgok, események váltanak ki bennünk elviselhetetlen feszültségű érzelmeket és indulatokat, hanem a
róluk alkotott képzeteink.
Látnunk
kell
azt, hogy érzelmeink nem állnak akaratlagos szabályozás alatt.
Érzelmeinket csak konstatálhatjuk,
esetleg
elnyomhatjuk. De nem határozhatjuk el, hogy szeretni fogjuk azt, akit utálunk,
vagy közömbösek
leszünk
az iránt, akiért rajongunk. Nem elhatározás kérdése, hogy kit érzünk
szimpatikusnak vagy ellenszenvesnek.
Sőt legtöbbször még az érzelmek keletkezésének a folyamata sem tudatos.
Idézzünk
fel általános
iskolai tanulmányainkból néhány energetikai alaptörvényt, és meglátjuk, hogy
tökéletesen
ráillenek
lelki folyamatainkra. Épp ezáltal kapjuk kezünkbe a befolyásolás, a változtatás
lehetőségét.
A
dinamika törvénye.
Minden energetikai jelenség ténylegesen vagy potenciálisan folyamat jellegű.
Ezért nincsenek statikus lelki jelenségek sem. Minden pszichés
folyamat - gondolat, érzelem, cselekvés - valahonnan valahová tart.
A
transzformáció törvénye.
Minden energia átalakítható másfajta energiává. Ilyen átalakulások
tapasztalhatók lelki életünkben is.
A transzponálhatóság törvénye. Az energetikai folyamatok áramlási iránya
megváltoztatható,
áthelyezhető egyik tárgyról a másikra. ahogy a hősugárzó elfordításával
megváltoztathatjuk a meleg áramlásának irányát.) Ugyanígy változhat
szeretetünk, gyűlöletünk tárgya is.
A
legkisebb ellenállás törvénye. Minden energetikai folyamat - hacsak művi szabályozás
nem
történik
- spontán a legkisebb ellenállás irányába hat.
Az
energia megosztásának törvénye. Minden energetikai feszültség kisülhet egy impulzusban
is, de
meg
is osztható. A gőz feszítő ereje szétrobbanthatja a kazánt, de szelepek
segítségével megoszthatjuk fokozatosan levezethetjük.
1.
RENDTEREMTÉS A KÜLÖNBÖZŐ FONTOSSÁGÚ ÉRZELMI
REAKCIÓK
KÖZÖTT
A
szubjektív érzelmi értékrend megismerésének és befolyásolásának ez a nagy
gyakorlata legalább
három,
de inkább hat hónapig tartson.
A SZEREPCSERÉK GYAKORLATA
A
gyakorlathoz arra az alapbeállítottságra van szükségünk, amely nem tekinti
érzelmi reakcióinkat
megváltoztathatatlan
természeti jelenségeknek, hanem feltételezi, hogy érzelmeinknek oka,
fejlődéstörténete,
számos átalakulása van. Ezek megismerhetők és esetleg megváltoztathatók.
A
gyakorlat tárgya lehet:
-
Egy bántó konfliktus, jelenet, indulatkitörés;
-
Problematikus vagy fájó tartósabb érzelem, harag, ellenszenv, egy kapcsolat
megromlása stb.;
-
Valamilyen számunkra nehezen elviselhető, ellenszenves tulajdonságunk.
A SZEMBEFORDULÁS GYAKORLATA
Ez
a gyakorlat már jelentős én-erőket követel. Megfigyelhetünk életünkben olyan
helyzeteket,
konfliktusokat,
amelyek elől állandóan menekülünk. Ez lehet érzelmi vagy szexuális
megoldatlanság; valamilyen emberrel - munkatárssal, főnökkel - való
szembekerülés félelme, miközben állandóan befelé nyeljük bosszúságunkat. De
félhetünk bizonyos családi, társasági együttlétektől, riválisunktól egyszerűen
egy pszichés tünetünktől, pl. gátlásosságunktól. Ilyen módon állandósulhat az a
helyzet, hogy
elöl
futunk mi, utánunk az a szituáció, amelytől félünk. A szembefordulás gyakorlata ezt az
áldatlan
helyzetet
szünteti meg.
A további gondolatokat lásd a könyvben !
A további gondolatokat lásd a könyvben !
KONCENTRÁLÁS ABSZTRAKT TARTALMAKRA
a)
Koncentrációs tartalmak az életvezetés problématerületéről
"Akiben
zűrzavar van - zűrzavart hoz létre környezetében. Akiben rend van -
rendet
teremt maga körül."
Gondolati
háttér: A gyermek
még főleg reaktív lény. Viselkedése válasz arra, ahogy a környezet
viselkedik
vele szemben. A felnőtt ember megszerezte a valódi aktivitás lehetőségét,
formálni képes környezetét. Lelkiállapota akarva-akaratlanul kisugárzik
környezetére. Bajainkért sokszor a külső
körülményeket
vádoljuk, holott mi formáltuk ilyenné azokat. Ha rendet teremtünk magunkban,
legnehezebb
helyzeteinkben is megtaláljuk a megoldást.
"A
múlt már nincs. A jövő még nincs. Egyetlen valóság: a jelen."
Gondolati
háttér:
Gondolkodásunk fegyelmezetlensége következtében rengeteg fölösleges energiát
pazarolunk
el azzal, hogy túl sokat időzünk a múlt és a jövő irrealitásában. Régi
sérelmeinken rágódunk, vagy visszavágyódunk elmúlt állapotainkba; az elképzelt
jövővel ijesztgetjük vagy vigasztaljuk
magunkat.
Eközben elsiklunk az aktuális valóság, a jelen felett, nem éljük át kellő
mélységben és
intenzitással.
Ezért sokat tévedünk és mulasztunk. A jelenre kell elsősorban odafigyelni.
"Mindenről
lemondhatunk, csak életünk fő gyökereit nem vághatjuk át.
Keresem
életem gyökereit."
Gondolati
háttér: Az
életben nem lehetünk meg kompromisszumok nélkül. Alkalmazkodnunk kell
másokhoz
is. De nem szabad olyan kompromisszumokat kötni, amelyeket nem tudunk
elviselni. Életünk
alapjainak
sértetlenül kell maradnia. Meg kell ismernünk ezeket az alapokat - a többi nem
érdekes..
b)
Koncentrációs tartalmak az emberi kapcsolatok problématerületéről
"A
mai ember egyre markánsabban: Én: Ezért alapvető történéseinket egyedül
kell
átélnünk. A vállalt magány minden valódi kapcsolat alapja."
Gondolati
háttér:
Pszichológiai szempontból az emberiség fejlődéstörténete a szuverén
személyiség, az
"Én"
kifejlődésének útja. Felbomlottak a nagy vérségi, gazdasági, vallási
közösségek, amelyek igazi feloldódást kínáltak. Életünk legfontosabb eseményeit
egyedül éljük át, senki sem "léphet be személyiségünkbe", hogy
helyettünk éljen. Egyedül születünk, egyedül szenvedjük meg betegségeinket,
félelmeinket, egyedül éljük át megismeréseinket, egyedül halunk meg. Ha ezt a
magányt vállalni tudjuk, ha nem menekülünk hamis fanatizmusokba és más
kábulatokba, akkor nem terheljük túl kapcsolatainkat azzal, hogy olyan
megosztást követelünk, amit senki sem adhat meg. Ezzel az alapérzéssel tudunk
igazán
együtt
élni valakivel. Mert segíteni sokat lehet egymásnak.
"Semmilyen
érzelem nem állandó hőfokú. Az érzelmek élnek, tehát természetes
lüktetésük,
apályuk és dagályuk van."
Gondolati
háttér: Minden
kapcsolatnak vannak felfelé ívelő és romló periódusai. A kapcsolat vállalása
azt
jelenti, hogy rossz szakaszaival együtt vállaljuk. Egy kapcsolat újra
kiemelkedhet a hullámvölgyből, ha megértően segítünk. Ha sértődötten
elvonulunk, akkor baj lehet. Az emberi viszonyok nem tenyésznek
szabadon,
mint a gaz - gondoznunk, ápolnunk kell őket, mint a nemes növényeket.
"Az
ember nem tulajdon. Az igazi kapcsolat két szabad ember társulásából
keletkezik."
Gondolati
háttér: A
birtoklás, a kizárólagosságra törekvés ősi ösztön. De boldogságot vagy
szenvedést
hoz-e
nekünk és társunknak? S ha szenvedést, megalázottságot okoz, vajon szeretetből
fakad-e? S ha nem
szeretetből
fakad, akkor van-e jogunk bármit is követelni a másiktól? Hiúságunk azt
sugallja, hogy társunknak nem lehet öröme rajtunk kívül. De betölthetjük-e egy
hosszú életen át egy másik ember létének horizontját? Az együttlétet éppúgy túl
lehet adagolni, mint a gyógyszert: akkor már mérgez. Egy kapcsolat börtönné is
válhat, telítődhet hazugsággal, lázadó fantáziákkal. Nemcsak társak vagyunk,
hanem
egy férfi és egy nő; saját életünk sokféle vetületével. Együtt élni csak belső
szabadságban lehet.
"Az
ember oszthatatlan teljesség. Csak az egész embert lehet elfogadni vagy
elutasítani."
Gondolati
háttér: Az emberi
kapcsolatok, kötések mindig az egész embernek szólnak. Egy embert
szeretünk
vagy utálunk a maga teljességében. Nem bonthatjuk fel tulajdonságokra, nem
mondhatjuk,
hogy
vállaljuk belőle azt, ami kellemes számunkra, elutasítjuk, ami zavaró és
bosszantó. Nem
"trancsírozhatunk"
szét egy embert különböző sajátosságai szerint. Egyetlen kérdés létezik csak:
Úgy,
ahogy
van, és ha ilyen marad, kell-e nekem?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése